Jo 13 vuotta ohjelmistokehitystä ja seikkailuja takana
Juuret alihankinnassa
Alun perin Jidoka perustettiin vuonna 2008 alihankintana tarjoamaan ohjelmistokehityspalveluita suoraan asiakkaiden tiloihin osaksi asiakkaiden omia tuotekehitys- tai projektitiimejä. Liiketoiminta lähti yhdestä ohjelmistokehittäjästä, Jidokan perustajasta Petri Kiiskisestä, joka möi ohjelmistokehityspalveluitaan silloiselle Nokialla ja sittemmin Microsoft Finland Oy:lle. Aika nopeasti kuvioon tuli muutama muu ohjelmistokehittäjä, joiden joukossa oli muun muassa Tuukka Lahtela, joka on edelleenkin yrityksen palveluksessa.
Alun perin yhden miehen yrityksessä on hoidettu ohjelmistokehitystä jo noin 13 vuoden ajan luotettavasti ja kustannustehokkaasti yli tuhannen henkilötyökuukauden verran.

Jidoka Smart Hubin kehitys alkaa
Vuonna 2012 Jidokalla alettiin kehittämään omaa etähallittavaa IoT-laitetta, jonka nimeksi tuli myöhemmin Jidoka Smart Hub. Tätä myöten taloon tuli lisää porukkaa Jidoka Smart Hubin R&D-tuotekehitystehtäviin, joista jotkut löytyvät vieläkin talosta.
Pienen, täysverisen mobiiliserverin ensimmäiset versiot pohjautuivat ARM-teknologiaan ja Linuxin Debian-käyttöjärjestelmään, ja niitä valmistettiin Pirkkalassa tuhansittain käsivoimin asiakkaillemme Iso-Britanniaan. Ohjausyksikköä on tätä nykyä toimitettu ja asennettu brittiläisiin takseihin, busseihin ja utility-sektorin ajoneuvoihin sekä sitä löytää jopa Karibialaisista huvijahdeista, joissa se varmistaa WiFi-yhteyden toimivuuden myös GSM-verkon katvealueilla.
Uudemmat versiot hubistamme pohjautuvat nykyisin MIPS-arkkitehtuuriin ja OpenVRT Linux-jakeluversioon, ja niitä käytetään nykyään myös digital signage -ratkaisuissamme kotimaan kamaralla.
Koodaamisesta näyttöratkaisuihin
Vuonna 2016 liiketoiminta laajeni näyttöratkaisuihin, kun aloimme pohtimaan, miten parhaiten käyttää kehittämäämme Jidoka Smart Hubia Suomen markkinoilla. Hubin toiminnot tukivat hyvin mainos- ja tiedostusaineistojen lataamista ja esittämistä digitaalisille näytöille, joten näyttöratkaisujen adoptointi oli luonteva kehitysaskel yritykselle. Tietotaito näyttöjen taustalla toimivasta ohjelmistosta ja kalustosta antoi myös aikaisessa vaiheessa kilpailuedun muihin yrityksiin verrattuna.

Digitaalisten näyttöjen ja mainonnan aikakausi
Digitaaliset näytöt tulivat osaksi jo aiemmin, mutta tienvarsinäytöt ja mainonta niiden pinnoilla tulivat ajankohtaiseksi vuonna 2019. Aloimme valmistaa ensimmäistä tienvarsilaitteistoamme asiakkaan toiveesta ja tämä oli isojen näyttöratkaisujen alku Jidokalle. Huomasimme merkittävän edun siinä, että firmamme pystyi toimittamaan kaiken tarvittavan digitaaliseen sisä- ja ulkomainontaan näytöistä ja hubeista, aina materiaalien suunnitteluun ja niiden kätevään hallintaan etänä. Liiketoiminta oli jo tässä vaiheessa laajentunut nykyisiin raameihinsa, samoilla linjoilla luontevasti kasvavan asiantuntijuutemme kanssa.

Kokonaisvaltaista osaamista
Nykyään Jidoka on noin 30-henkilön tiimi, joka koostuu pääasiallisesti koodareista, mutta myös muutamista teollisuus-, myynti- ja markkinointiammattilaisista. Toimitamme kaiken tarvittavan digitaaliseen markkinointiin laitteistoista ohjelmistoihin sekä avustamme uusia asiakkaita mainosmateriaalien laatimisessa ja lataamisessa toimituksen jälkeen.
Asiantuntemus kaikilla osa-alueilla mekaniikasta ohjelmointiin ja materiaalien muokkaukseen takaa korkealaatuisen kokemuksen jokaiselle asiakkaalle – olipa kyse koko paketista tai vain yhdestä osa-alueesta palveluitamme.